Akademie psaní – Trik, jak psát mnohovrstevné hrdiny

Vítám vás u dalšího cvičení v rámci Akademie psaní na stránkách Odstartujte svoji knihu. Dnes se podíváme na to, jak udělat vaše hrdiny vícevrstevné tak, aby na čtenáře nepůsobili ploše, ale jako skutečný charakter.

Jak tedy na to?

Asi slýcháte, že aby byl váš hrdina uvěřitelný, musí být mnohovrstevný. Nemůže být jenom hodný nebo jenom zlý, jenom lakomý a tak dále. Často se ale setkávám s dotazem, jak to udělat? Jak takového uvěřitelného hrdinu napsat?

Poradím vám způsob, jak si můžete při vymýšlení takového hrdiny snadno pomoci. Uděláme si společně jeden takový psychologický test. Je mimochodem zábavný i mimo kontext psaní knih. Můžete ho využít například na večírku nebo pro pobavení přátel.

My ho ale využijeme pro budování profilu vašich hrdinů.

Krok č. 1

Nejprve si vyberte, kterou postavu chcete takto obohatit. Může to být hlavní hrdina – ten by samozřejmě měl být nejrozvinutější. Ale klidně i hlavního padouch nebo kterákoli jiná postava, u které máte pocit, že jste nedokázali rozvinout dostatečně.

Vybrali jste si? Tak jdeme na to.

Krok č. 2

Odpovězte na následující otázky z pohledu vašeho hrdiny. Je maximálně důležité, abyste se v žili do svého hrdiny a neodpovídali sami za sebe.

Tip: Pokud vám to usnadní práci, můžete odpovídat zároveň i za sebe a zároveň za svého hrdinu, abyste měli svobodu odpovědět za svého hrdinu jinak, než jak byste odpověděli sami.

Nechte svého hrdinu odpovědět, jaká jsou tři jeho nejoblíbenější zvířata.

Začněte přitom od toho nejoblíbenějšího. Podstatná přitom nejsou ta zvířata jako taková. Podstatné jsou důvody, proč si je váš hrdina vybral. Odpovězte na tuto otázku co nejpodrobněji. Čím více detailů uvedete, tím lepší výsledky tohoto cvičení získáte.

Aby se vám lépe přemýšlelo, dám vám konkrétní příklad.

Řekněme, že váš hrdina odpoví:
1. Motýl
2. Had
3. Myš

A poskytne k tomu takováto vysvětlení:

Motýl: „Protože je krásný, celý den tráví tím, že se pohybuje v krásném prostředí mezi květinami, pije nektar a užívá si skvělý život. Sám je přitom také krásný a lidé ho obdivují.“

Had: „Protože se ho hodně lidí bojí. Protože při chůzi může ležet a tak vlastně pořád odpočívá. Protože svléká kůži a může být najednou někdo úplně znovuzrozený. Kromě toho je navenek krásný, aspoň někteří ho tak vnímají. Ale může být pořádně jedovatý, když se cítí v ohrožení – umí se bránit.“

Myš: „Jsou chytré, umí si poradit. Jejich hlavním smyslem života je množit se a přežít. Dokážou přežít v hodně špatných podmínkách a vlastně jsou s tím ok.“

A teď se podíváme na výsledky.

Zvíře č. 1 (tedy to, co o něm hrdina uvedl): Ukazuje jeho ideál sama sebe. Jaký chce být, jaký život chce žít, jak by rád sám sebe viděl. V našem příkladu touží hrdina po pohodovém životě, pohybovat se v krásném prostředí a sám být krásný a obdivovaný.

Zvíře č. 2:  Ukazuje, jak jej vidí okolí. Je zcela v pořádku, že jsou tato zvířata v protikladu. V životě je běžné, že jste úplně jiní, než si přejete být. Je tady důraz na to, že se ho lidé bojí, ale také na lenost či pohodlnost (had při chůzi odpočívá), a trochu tu taky rezonuje krása, ale už jako věc názoru („některým se jeví“).

Zvíře č. 3: Ukazuje, jaký hrdina skutečně je. Vlastnosti a důvody, které uvedl u myši, vystihují jeho skutečnou podstatu. Opět vidíte rozdíl od pohodového života motýla obklopeného krásou i od obávaného hada. Hrdina ve skutečnosti umí přežít i ve velmi špatných podmínkách – nejspíš z nich vzešel, anebo se v nich právě pohybuje, a poradit si v každé situaci.

Tyto výsledné vlastnosti pak zapracujte do příběhu. Díky tomu bude mít váš hrdina několik vrstev osobnosti, tak jako lidé mají ve skutečnosti. Může vám to sloužit jako vodítko, jak se hrdina bude chovat, když je sám, jak se bude chovat před okolím, atd.

Tak jak se vám ten test líbí? 🙂

 Těším se na vás zase za týden,