37. TÝDEN – Tajný recept, jak udělat z vaší knihy bestseller

Důraz na osobní zkušenost – Pravidlo 30:70 – Půvab všedních okamžiků
– Emoce, které prodají vaši knihu – Položte si o
tázky

 „Čtenáře musíte vtáhnout během prvních čtyřiceti stran, což je podle většiny redaktorů, kteří rozhodují o přijetí nových titulů, poměrně štědré číslo. Víc času, abyste čtenáře zahřáli u srdce nebo mu způsobili mrazení či husí kůži, nemáte.“
/Šifra mistra bestselleru/

Když jsem na polici v knihkupectví spatřila knihu s názvem Šifra mistra bestselleru (autoři Jodie Archer a Matthew L. Jockers), okamžitě jsem si ji pořídila a zhltla na jeden zátah.

Jelikož v rámci Projektu 2019 – Odstartujte svoji knihu (i Vy!) máme právě tematický blok věnovaný „prostředkům“ knih, rozhodla jsem se představit vám v dnešním článku jeden originální koncept, který tato kniha přináší.

Je to „tajný recept, který udělá z vaší knihy bestseller“. No dobře, zas tak moc tajný není, když se o něm píše v knize. Ale přinejmenším se o něm moc neví. 🙂

Pokud jste se k Projektu 2019 připojili až teď, vůbec to nevadí. Projekt 2019, v jehož rámci můžete napsat knihu i Vy, lze začít kdykoli. Stačí vrátit se na začátek a postupovat krok za krokem.

Důraz na osobní zkušenost

Aby se kniha prodávala po milionech, musí zaujmout co  nejširší počet čtenářů. Neboli musí oslovit „mainstreamové zákazníky“. Nemusí to samozřejmě být vaším cílem – někteří autoři v tom vidí „snižování se“ na nejmenší společný jmenovatel toho, co čtenáři chtějí. Pokud ale chcete vytvořit bestseller, není na škodu se nad tím alespoň zamyslet.

Autoři knihy Šifra mistra bestselleru považují za dva nejlépe prosperující žánry thrillery a milostné romány. Ty podle nich vládnou trhu, a přitom mají velmi odlišné cílové čtenáře. Jak je to možné?

Jednoduše. Oba žánry totiž spojuje to, že „obsahují motivy, které v čtenáři vyvolávají určitý druh duševní, imaginační a emoční zkušenosti“. Přeloženo do lidštiny, je důležité, aby se v knize objevilo nějaké téma, s kterým má čtenář přímou zkušenost.

A neplatí to pouze pro tyto dva zmíněné žánry, ale pro knihy obecně.

Pravidlo 30:70

Za kmotry bestsellerů Šifra označuje slavné spisovatele Danielle Steelovou a Johna Grishama. Dokládá na nich, jak i přesto, že jeden píše thrillery a druhý romantické příběhy, nakládají s hlavními motivy stejně, díky čemuž jsou z jejich knih bestsellery. Tedy od chvíle, kdy je přestala nakladatelství odmítat – ano, čtete správně. Více se o tom můžete dočíst v jednom z mých starších článků zde.  

John Grisham jakožto právník má ve svých knihách motiv práva a světa právníků. Steelová, autorka ženských románů, zase rodinný život, vztahy a lásku. Těmto svým hlavním motivům oba věnují vždy třetinu knihy. Zbývající dvě třetiny pak zaplňují „okrajové motivy“, díky kterým jejich jednotlivé knihy působí odlišně od předchozích.

Rovnice, kterou model Šifra mistra bestselleru doporučuje, tedy zní: jedna třetina hlavního motivu, dvě třetiny odlišné. Úspěšní autoři setrvale poskytují oněch 30 procent jen jednomu nebo maximálně dvěma motivům, zatímco autoři, kteří se neprodávají tak dobře, se tam snaží vtěsnat motivů více a jejich knihy pak tolik „nefungují“.

Půvab všedních okamžiků

Společné nakupování s mámou, rybaření s tátou či vaření s novým milencem. Co mají tyto okamžiky společného? Jde o lidskou blízkost a mezilidské vztahy. A právě tento motiv vyhodnotil model z Šifry jako klíčový při rozpoznávání bestsellerů.

Jde o pasáže zaměřené na komunikaci lidí ve chvílích společné intimity, společných sympatií a společných vazeb. Grisham i Steelová tyto scény hojně využívají.

U ženských románů Steelové to tolik nepřekvapí. Ale i Grisham, jak zdůrazňují autoři Šifry, dovoluje svým workoholickým právníkům okamžiky lidské blízkosti a sbližování. V románu Společník si mladý právník vezme večer volno, koupí čínské jídlo a láhev vína a vyrazí s tím do domu ženy, kterou má rád. Není to žádný okamžik „velké lásky“, jen další příležitostné, uvolněné rande, během něhož mluví o životě a usnou na pohovce.

V románu Firma jiný mladý právník udělá přesně totéž, také s čínským jídlem a „možná i se stejným červeným vínem“. Je to prvek, který funguje.

Postavy musejí prožívat přesně tyto okamžiky příležitostné intimity a blízkosti, pokud ne přímo romantiky. Jestli chceme jednou napsat bestseller, bez toho to zjevně nepůjde. (Pro mě byl toto také „aha!“ moment.

Emoce, které prodají vaši knihu

Další „tajnou přísadou“ jsou emoční zvraty. Jejich úspěšnost autoři Šifry demonstrují na dalších dvou bestsellerech – románech Padesát odstínů šedi (E. L. Jamesová) a Šifra mistra Leonarda (Dan Brown). Poukazují na to, že rytmická struktura střídání emocí se v obou románech výrazně podobá, přestože byste tyto dvě knihy nikdy nepovažovali za podobné.

Hned na začátku je potřeba mít emoční křivku co nejstrmější. Co nejvíce vyšponovat drama a emoce. Nastavit hned od začátku vysokou míru konfliktu a udržovat čtenáře ve stavu neustálého napětí.

Pak ovšem musejí přijít výše zmíněné všední intimní okamžiky, které tempo na chvíli zvolní a čtenáře „hodí do pohody“. Čím jsou vrcholy a hlubiny častější, tím větší je emoční horská dráha pro postavy i čtenáře.

Odstínech šedi se pravidelné světlé body týkají sexu, u Browna jde o chvíle úlevy mezi temnými etapami pronásledování a útěků.

Položte si otázky

Autoři Šifry doporučují, abyste si při čtení knih všímali těchto věcí:

  • Kdy se vám zrychlil tep?
  • Kdy se vám útroby sevřely úzkostí?
  • Kdy jste pocítili záchvěv strachu či naopak vzrušení?
  • Kdy jste dostali husí kůži?
  • Kdy jste se usmívali?
  • Kdy jste vykřikli nahlas slova směrem k postavě a kdy jste knihou mrštili o zeď?

To jsou situace, které by neměly chybět ani ve vaší knize.

Akční kroky do následujícího týdne:

  • Podívejte se, zda máte ve své knize všechny tři složky potenciálního bestselleru: 1) Pravidlo 30:70, 2) Všední intimní chvíle mezi vašimi hrdiny, 3) Emoční „horskou dráhu“.
  • Všímejte si při čtení knih, kdy máte emotivní reakce, a poznamenejte si to. Pak zkuste dosáhnout podobné reakce u čtenářů vaší knihy!
  • Zamyslete se, kde můžete text se spoustou akce a napětí proložit okamžiky všední intimity mezi vašimi hrdiny, abyste zintenzivnili emoční „horskou dráhu“ pro své čtenáře.

A samozřejmě opět i Příběhové kostky pro tento týden!

 

 

 

 

 

 

 

 
Těším se na vás zase za týden!

2 Komentáře

  1. Dobrý den Veroniko! První věc, kterou jsem udělal po přečtení Vašho článku byla, že jsem si koupil eknihu “Šifra mistra bestselleru”. Dnes mě k tématu napadly tyto myšlenky se kterými se chci s Vámi podělit.
    Myslím, že pro bestseller je nutný interní motiv psaní. Nepíšeš proto, že chceš napsat bestseller, ale máš příběh, který odpovídá tvé přirozenosti. To, o čem sníš. Co je podtext tvého života.Alter ego.
    Když ze svého interního já predáváš světu své myšlenky, které jsou autentické. Jak napsal Babiš “O čem sním, když bdím”. Samozřejmě jde i o to, jak svými myšlenkami oslovit okolní svět.A to se ti povede, když jsi na stejné vlně s ostatními.
    Pro mě takovými velikány, kteří psaly o svém vnitřním světě jsou Victor Hugo (sociální cítění), Jack London (dobrodružství a intelekt), Steibenck, Zamarovský (starověk), Monyová …
    Chtěl jsem poznat i váš interní svět Veroniko a sehnat evydání Vaši knihy “Míša v síti” Marně. Tímto webem děláte skvělou věc. 🙂

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.