Rozhovor s Honzou Markelem: Kniha jako jedna z cest k životu vašich snů

Honza Markel je nejen autor knih, ale i kouč a profesionální bloger. 11 let působí v businessu a rozvoji lidského potenciálu. Recenzi na jeho knihu plnou nápadů jak začít vydělávat prostřednictvím blogu s názvem Prodej svoje know-how najdete zde.

Jelikož jej považuju za duchovního otce svého blogu, vybrala jsem si Honzu na svou šňůru rozhovorů jako úplně prvního. Vážím si toho, že kývl na rozhovor.

Ahoj Honzo, vítej na mých stránkách, za které „můžeš“ z velké míry právě Ty! 

Jsem rád, že tu můžu být. A myslím si, že za svůj web si můžeš hlavně ty 🙂 . Ačkoliv mě těší, že to, co předávám dál, má takový dopad. Jak sleduji tvůj vývoj, mají se čtenáři ještě na co těšit!

1

Díky, to doufám! Můžeš přiblížit, jak ses vlastně dostal k blogování?

To je legrační historie. Já jsem od malička četl spousty knížek. Někdy v deseti jsem se pokoušel psát román. Psaní mě bavilo, miloval jsem příběhy. Tohle vše ale v určité chvíli ustoupilo do pozadí. Když jsem začal dělat kariéru, věnoval jsem mnohem víc energie práci. Obchodu, vedení lidí, vzdělávání.

Někdy po třicítce mi začalo docházet, že zaměstnání ve velké firmě, na skvělé pozici, není to, co chci od života. Chyběl mi smysl, chyběla mi hravost. Chtěl jsem být užitečný. Nevěděl jsem ale, jak to propojit. Začal jsem tehdy psát do sportovní sekce pro portál Generace 21. Chtěl jsem zjistit, co mi zůstalo z kreativity.

Když jsem pak odešel z firmy a vrhl se na volnou nohu, moc se mi nedařilo. Chvíli trvá, než člověk objeví způsoby, jak se prodat. Tehdy jsem začal psát svůj blog. Tak nějak se to spojilo – ta potřeba být užitečný, prodat vlastní služby, být kreativní a bavit se u toho.

Takže to vlastně byl proces, postupný únik od toho, co mě nebavilo k tomu, co mě baví a živí. Peníze přišly až později, když jsem našel způsob, jak svoje zájmy propojit.

Co Tě vedlo k napsání knížky Prodej svoje Know-How?

Dávalo mi to dokonalý smysl. Když něco sdílíš a sdílení je tvůj životní styl, je knížka jenom další stupínek. Opět v tom byla ta silná potřeba být užitečný, pomoci těm, kteří pomoci chtějí. Nějaká malá část ve mně to vnímala jako začátek bouře 🙂 . Líbí se mi představa, že někdo přečte knížku a otevřou se mu oči. Zjistí, že může mít od života víc. Mnohem víc. Tak jako jsem to zjistil já. Proto ta kniha musela vyjít.

Mně to teda otevřelo oči pořádně. Odhalilo mi to celý nový svět. Není to Tvá první knížka, ale je první, která vyšla i tiskem, je to tak? Jaký to byl pocit?2

Předtím jsem napsal dva e-booky z pole vedení lidí a personalistiky. Oba dostaly hodně péče a reflektovaly moje zkušenosti – od roku 2004 se můj profesní život točí okolo rozvoje lidského potenciálu. Dnes je vnímám jako takové první vlaštovky. Časem je možná přepracuji taky do tištěných knih.

Rozdíl mezi tištěnou knihou a e-bookem je diametrální. E-booků se v dnešní době vydává hodně a kvalita je různá. Jakmile něco vyjde i v tištěné formě, je to známka toho, že to myslíš vážně. A že to stojí za přečtení.

Pocit to byl famózní. Jako když vidíš dítě, jak dělá první krůčky. Prostě vyšší úroveň v každém směru.

Proč ses rozhodl nehledat nakladatele, ale vydat knihu svépomocí?

Já jsem zvažoval několik variant. Zjišťoval jsem si informace předem. Vyšlo mi, že nechci jít přes nakladatele a to zejména proto, že podmínky na knižním trhu autorům moc nenahrávají. Pokud to nedělají chytře.

Můj kamarád vydal o půl roku dříve přede mnou Chilli kuchařku pro labužníky. Když jsem si psali a povídali si jak se komu daří, došlo i na odměnu, kterou má z každé prodané knihy. Ta částka byla legrační. Je to zkrátka tak, že z ceny knihy si nejvíc bere distributor, vydavatel a něco málo tiskárna. Autorovi zůstává částka, kterou se nebojím nazvat almužnou.

Když nejsi slavný autor a nevyjednáš si podmínky par excellence, může se stát, že za tvoje know-how a půl roku práce dostaneš třeba 20,- korun za knihu. Navíc vydavatelství vlastní práva na tu knihu a může rozhodnout, že už ji znovu nedotiskne. Je to varianta, kdy odevzdáváš sebe sama do rukou někoho jiného. To já nemám rád.

Osobně je pro mě hodně důležitá svoboda ve všem, co dělám. I proto jsem se rozhodl vydat knihu po vlastní ose. Je to na začátku těžší pozice. Ale já knížce věřil a šel jsem do toho, že i kdybych prohrál, vybral jsem si tu cestu sám. A ejhle – moje knížka mění svět. Píšou mi lidé, že děkují za skvělý impulz v životě. Přirovnávají tu knihu třeba ke knížkám Tima Ferrise. Mám radost.

A s výdělkem jsem na tom taky lépe. Abych to uvedl na správnou míru – cílem knihy je spíše šířit její myšlenku než na ní zbohatnout. Přesto mi přijde škoda, když vidím řadu nadaných autorů, kteří odevzdávají větší část hodnoty svojí práce někomu jinému. I když je výdělek až na druhém místě, je podle mě fér, aby dostal autor slušně zaplaceno. Bez něj by totiž nemohla existovat ani druhá strana.

Co bys poradil lidem, kteří chtějí udělat se svou knihou totéž?

Dvě zdánlivě protichůdné věci. Aby pevně věřili, že to zvládnou bez vydavatele. Že je jejich práce kvalitní, že má vysokou hodnotu. Že skutečně mohou pomoci mnoha lidem. A na druhou stranu – aby si sundali růžové brýle a byli otevření zpětné vazbě.

Já sám jsem nechal nejprve vytisknout deset knih, které jsem dal lidem, aby mi napsali zpětnou vazbu a jejich doporučení. Na tomto základě jsem pár věcí upravil a zároveň připravil od těchto lidí reference.

Myslím si, že důsledná příprava pomáhá konečnému výsledku. Jedna věc je věřit tomu, že to, co dělám, má smysl. Druhá věc je přemýšlet o tom, jak to můžu dělat ještě lépe. V určité chvíli pak dojdu do bodu, kdy vím, že to má dostačující kvalitu. Záměrně neříkám perfektní, protože na perfekci nevěřím. Ale ve chvíli, kdy vím, že jsem dosáhl potřebné kvality, není na co čekat. Pak začíná show.

Osobně jsem knihu nejprve prodával svépomocí, třeba pomocí cílených reklam na internetu. Pořád je k dostání na mém webu. V určité chvíli jsem oslovil knihkupectví s tím, že doposud se knihy prodalo xy kusů. No a dnes už je skoro všude 🙂 .

Co děláš pro její propagaci?

Aktuálně připravujeme s kamarádem marketingovou kampaň na Facebooku, on se tomuto věnuje a je v tom fakt dobrý. Chystáme jednu větší akci s Neoluxorem, ale to ještě nebudu prozrazovat. Jinak musím říct, že se ta kniha šíří jako lavina – já osobně jen občas přileju olej do ohně.

Co bys vzkázal lidem, kteří Tvou knihu ještě nečetli? (Ačkoli ji propaguju, kde jen můžu!)

Ať zkusí dát šanci myšlence, že jejich život může vypadat úplně jinak – přesně podle jejich představ. Žijeme v době téměř neomezených možností, které často nevyužíváme. Pro mě je cesta k dalším možnostem vzdělávání sebe sama. Třeba knihami. Ať už tou mojí nebo jinou. Důležitá je ta cesta. Chtít sám od sebe víc. Žít naplno. Bavit se tím, co dělám. Inspirovat ostatní.

3

Více o Honzovi Markelovi se dozvíte na jeho stránkách www.janmarkel.cz/.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.