Jak probíhá křest knihy a co si na něj připravit?

Máte za sebou tu radostnou událost – napsali jste knihu a zajistili jste její vydání. Teď je ideální příležitost ji pokřtít! Jak takový křest knihy probíhá, co od něj čekat a co nepodcenit při jeho přípravě vám prozradí tento článek.

K čemu křest knihy slouží, kromě toho, že je to úžasný zážitek? Hlavním smyslem křtu knihy je samozřejmě její propagace. Od napsání k vydání knížky je dlouhá cesta, po jejím vydání však práce ještě zdaleka nekončí. Je to podobné, jako když přijde na svět dítě – také se o ně musíte starat, aby se postavilo na vlastní nohy a „chytlo“ se ve světě. 🙂

Co potřebujete do začátku

Pro křest knihy potřebujete především tři základní položky: Knihu, kmotry a místo, kde se křest může uskutečnit. Nemusíte si zařizovat všechno sami, v mém případě odvedlo skvělou práci nakladatelství Brána, které mou knihu vydalo, i Palác knihy Luxor, kde se křest konal. Je však dobré mít nějaké to know-how i sám a ujistit se, že je vše připravené tak, aby vás něco nezaskočilo.

Vhodným místem může být prakticky cokoli – křest se může odehrávat v knihovně, v kavárně, v knihkupectví, dokonce i na lodi či kdekoli jinde, kam můžete umístit několik řad židlí, stůl pro „vystupující“ a kde bude zajištěno, že se všichni uslyšíte (ideálně tedy s možností zapojení mikrofonu a reproduktorů).

Je dobré mít někoho, kdo bude křest uvádět – moderovat, kdo vás představí a bude klást otázky. V mém případě to byla představitelka knihkupectví Neoluxor, kde se křest konal, ale často to bývá i zástupce nakladatelství, které vaši knihu vydalo. Pokud jste si knihu vydali sami, můžete křest samozřejmě uvádět i sami.

Pak je třeba vyrobit pozvánku. V ideálním případě se toho chopí nakladatelství, ale jste-li graficky zdatní, můžete si ji udělat sami. Pozvánku je pak třeba poslat nejen vašim blízkým, ale – a to je to hlavní, co nejvíce sdílet. Takže sociální média – Facebook, Twitter atd. Požádejte vaše známé, ať to sdílejí, ať se to dostane k co nejvíce lidem.

Zároveň je dobré na váš křest pozvat média. Pozvánku ideálně rozesílá opět nakladatelství, ať už svým kontaktům přímo, anebo přes servis České tiskové kanceláře, a doprovodí ji příslušnou tiskovou zprávou obsahující informace o vaší knize a křestu. Já jsem si pro svůj křest napsala tiskovou zprávu sama (k nahlédnutí zde), protože jsem bývalá novinářka, ale obvykle to opět píše nakladatelství.

A v neposlední řadě je dobré tam zajistit i fotografa – může to být váš kamarád s mobilem, anebo profesionální fotograf. Přijdou-li média, nejspíš tam nějaký ten fotograf bude, ale je dobré mít z akce i vlastní fotografie.

Jak vybrat kmotry

Bylo mi velkou ctí, že kmotrem mé knihy byl režisér Jiří Strach

„Proč jste si vybrala pro svou knihu právě tyto kmotry?“ zeptala se mne v úvodní části křtu paní Zuzana z Paláce knihy Luxoru, která můj křest uváděla. Mými kmotry byli režisér Jiří Stracha bývalý eurokomisař Štefan Füle.

Důvod, proč jsem si je vybrala, byl ryze osobní – chtěla jsem, aby reprezentovali obě moje poloviny. Jsem zároveň spisovatelka a zároveň pracuju v diplomacii. Jiří Strach tedy reprezentoval mou zábavní, kreativní stránku a Štefan Füle mou pracovní, politickou stránku. Obě tyto části jsou sloučené v mém nejnovějším románu Pouštní včela, který oba křtili.

Obecně platí, že kmotrem knihy by měla být nějaká známá osobnost, která bude zajímavá pro média a přitáhne jejich pozornost. Vaším cílem přece je, aby se o knížce psalo!

Jak to probíhá

Scénáře se samozřejmě mohou různit, ale může to probíhat například takto: Ten, kdo křest uvádí, nejprve představí vás i vaše kmotry. Pak předá slovo vám a požádá vás, abyste stručně představili svou knihu.

Jak nám řekla paní Zuzana z Luxoru, je potřeba mluvit krátce a výstižně, abyste přítomné zaujali, ale neotrávili délkou svého proslovu. Mohou se také zeptat, proč jste si vybrali právě tohoto kmotra / kmotry. Je proto dobré si večer předtím promyslet, co budete chtít říct.

Nemusíte si to psát – sama patřím k těm, kteří se nedovedou připravovat na podobné události předem, a tak jsem „odsouzená“ hovořit spatra. Když stojím tváří v tvář novinářům či publiku, myšlenky a slova mi naskakují samy. To však neznamená, že o tom, co chci říct, ani trochu předem nepřemýšlím.

Poté, co zodpovíte ještě několik otázek k tvorbě a knížce, dostanou slovo kmotři. Těm také moderátorka následně položí pár dotazů a zeptá se, budete-li chtít přečíst ukázku z vašeho románu. Ukázku může číst buď autor, anebo některý z kmotrů.

Přečíst ukázku můžete a nemusíte – je to zcela na vás. Rozhodně by neměla být dlouhá, abyste neztratili pozornost publika. Já jsem si vybrala k přečtení tuto ukázku, kterou přečetl jeden z mých kmotrů, Štefan Füle.

Pak je dobré dát prostor na dotazy z publika.

A pak už nadejde čas k vlastnímu pokřtění knížky. Nejčastěji se používá šampaňské. A jelikož polévat knihu je barbarské, pan režisér Strach ji pouze symbolicky potlapkal prstem namočeným do sklenky s šumivým nápojem. 🙂

Když je kniha pokřtěná, následuje autogramiáda: Před vaším stolkem se utvoří fronta a lidé budou chtít podpis od vás i od vašich kmotrů. Někteří do zakoupené knihy, někteří pouze na papírek či do bločku.


Co je třeba zvlášť ohlídat

  • Ať už se váš křest koná v knihkupectví či někde jinde, je třeba, aby bylo k dispozici dostatečné množství knih. Když jsem měla autogramiádu v rámci knižního veletrhu Svět knihy, všechny výtisky mé knihy, které nakladatelství pro veletrh připravilo, se vyprodaly ještě předtím, než autogramiáda začala. To je sice hezké, nicméně jsem neměla do čeho dávat podpisy, což byl celkem průšvih. Proto je potřeba před akcí zkontrolovat, zda je k dispozici dostatek knih.
  • Také je třeba, aby byla vaše kniha, která se křtí, na viditelném místě k prodeji. Když zákazník musí knihu hledat, také by se mohl zaujmout něčím jiným a po vaší knize se dále neshánět. Naopak, když ji má takříkajíc „pod nosem“, může podlehnout impulznímu nakupování a koupit si ji. Je lepší vycházet zákazníkům vstříc.
  • Když je prostor pro otázky publika, je třeba počítat s tím, že se lidé obecně často stydí. Proto je výhodné domluvit se s jedním dvěma známými, aby položili dotaz jako první. Může být klidně jednoduchý, jde o to, aby se prolomily ledy – lidé se pak odváží ptát dál.
  • Když dojde na vlastní pokřtění knihy, novináři / fotografové by neměli stát v první řadě a zakrývat výhled divákům. Je lepší vyjít s kmotry před „stůl účinkujících“ tak, aby na vás byl dobrý výhled, a novináři se mohou postavit po straně.
  • Je také dobré pořídit si seznam novinářů, kteří na akci přijdou. Můžete si předem připravit jednoduchou tabulku ve Wordu, kde bude kolonka na jméno, název média a případně email. Novináři jsou zvyklí to vyplňovat, a vy se pak budete moci podívat, co o vaší akci napsali.
  • Na akcích typu křest knihy bývá pohoštění. Lépe se osvědčily jednohubky či chipsy, které mohou lidé „uždibovat“. A také by tam měly být alespoň plastové kelímky (nebo ještě lépe skleničky) a několik lahví s vodou. Když akce skončí, můžete lidem říci, že jste pro ně připravili malé občerstvení, ať s vámi ještě chvíli pobudou a pobaví se. Když toto chybí, končí akce jaksi „do ztracena“ a je to škoda.

Ještě jednou tedy zdůrazňuji – i když budete mít pro svůj křest podporu nakladatelství i knihkupectví, NEČEKEJTE, že za vás udělají všechno oni. Je to váš křest a vám záleží na tom, ať je co nejlepší.

V mém případě nakladatelství Brána i Palác knihy Luxor odvedly skvělou práci a patří jim můj obrovský dík. Do budoucna navíc vím, i co příště udělat ještě dokonaleji.

A co vy, jaké máte zkušenosti a dojmy ze křtu své knihy? 🙂

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.